zondag 8 september 2024

Prijs:
 €15,-

‘Oost en Robustelly’
Op zondag 8 september 2024 klinkt in de Meinardskerk van Minnertsga het theaterconcert ‘Oost en Robustelly’. Het concert is het eerste van een reeks presentatieconcerten rond muziekuitgaven die Uitgeverij ‘Boeijenga Music’ in de jaren 2024-2026 van componist, organist, musicoloog Gert Oost uitbrengt.
Organisten Peter van der Zwaag (Grote kerk Leeuwarden) en Simon Bouma (Doopsgezinde kerk Leeuwarden) vertellen samen met zangeres Mirjam Beumer en theatermaker/celliste Judith Oost een bijzonder verhaal over vriendschap, Minnertsga én muziek!

Vanuit het perspectief van Gerts dochter, Judith, komen we meer te weten over Gerts jeugdjaren in Minnertsga en over de ontdekkingsreis die Judith samen met Simon Bouma maakte toen het orgel-cello-duo op verkenning ging met Gerts composities.
Zij haalden Gerts werken uit het privé-archief en vonden fantasierijke muzikale verhalen, die de luisteraar meenemen naar een associatieve wereld van dromen, stoute grappen, strijd met het gebrokene en het verlangen naar liefde en harmonie in een verwarrende wereld.
In ‘Oost en Robustelly’ zijn verschillende van deze composities te horen, in dialoog met werken van Johann Sebastian Bach.

Gert Oost kende een grote carrière in de Randstad en in binnen- en buitenland. Het merendeel van de presentatieconcerten vindt derhalve plaats in de omgeving Utrecht/Den Haag. Voor het eerste concert is echter bewust gekozen voor Friesland. Hier speelde zich een deel van Gerts leven af waar lang niet iedereen bekend mee is:
Gert groeide op in Minnertsga. Zijn vader was predikant in de Meinardskerk. Gert kwam achter het Robustelly-orgel terecht en reeds in zijn tienerjaren was hij organist van de kerken van Minnertsga, St. Annaparochie en Sint Jacobiparochie. Het Robustelly-orgel bleef hem lief. Met zijn Frans-georiënteerde klank, is het instrument een uitzonderlijke, zeer waardevolle ‘verstekeling’ in Friesland!
Gert overleed 15 jaar geleden aan een hersentumor. Zijn muziek leeft voort. Dankzij het initiatief van Boeijenga Music, komen zijn werken nu beschikbaar voor allen die zich met orgel- orgelplus- en Engels-georiënteerde kerk- en koormuziek bezighouden.
Oost en Robustelly
Zondag 8 september 2024 - Meinardskerk Minnertsga
Aanvang 16.00 uur -  Entree: 15,-
Kaartverkoop: voor aanvang bij de kerk (liefst contant betalen)